Farida

Farida studeerde onder andere aan de Toneelschool Amsterdam en aan de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten. Daarnaast acteert ze in TV en filmproducties en is ze bezig met het schrijven van een boek en een script.

Wat breng jij in een training?
Het neerzetten van specifiek gedrag zodat mensen kunnen oefenen is mijn corebusiness. Ik doe dat door heel goed te luisteren en dan snel een personage neer te zetten. Negen van de tien keer hoor ik dan terug ”oh wat is dit herkenbaar! Die persoon bedoel ik!”. Precies dàt is mijn expertise als acteur.
Ik geef feedback tijdens en na een oefening, zodat mensen kunnen leren wat hun communicatie teweegbrengt. Tijdens een oefening blijf ik in mijn personage en zeg wat een reactie met mij doet, zodat diegene die het gesprek met mijn voert zijn of haar gedrag kan aanpassen. Naderhand bespreek ik met mensen wat goed ging, wat lastig was en wat misschien anders kan.

Groepen kijken lang niet altijd uit naar een training met acteur.
Mensen zien best vaak op tegen de komst van een acteur. Soms melden mensen zich ziek of blijven ze zelfs weg. En dat is zo niet nodig! Als ik een groep binnenkom dan level ik meteen met de mensen. Zo vertel ik ook over mezelf, bijvoorbeeld dat ik een familiemens ben, dat ik goed kan luisteren. Zo probeer ik deelnemers op hun gemak te stellen. Ik kom daar niet om een showtje te geven! ik ben daar echt alleen maar in dienst van de mensen in de groep.
Wat mensen vaak ook niet weten is dat er allerlei andere werkvormen zijn dan het klassieke “gesprek voor de groep”. Die andere vormen zijn minstens zo leerzaam en geven trouwens ook veel meer energie. Hoe dat er dan uitziet? Ik zal een voorbeeld geven: de trainer en ik voeren een heel slecht gesprek met casuïstiek uit de praktijk. De deelnemers mogen dan roepen hoe het anders kan, en wij spelen dat dan daar uit. Mensen zien dan welk effect verschillende technieken hebben, maar horen bijvoorbeeld ook hoe collega’s dingen aanpakken en welke resultaten dat dan weer oplevert. Heel leerzaam!