Helma

Helma Lieberwerth
Helma heeft meer dan 35 jaar internationale ervaring in het begeleiden, trainen en inspireren van mensen. (Ja, ze begon heel jong!) Ze werkte voor heel diverse doelgroepen: van leiders tot werkzoekenden, en van coaches tot consultants. Ze ontwikkelde de begeleidingsmethodiek Quaning en schreef samen met Ingrid Aarsman het boek Zijnsintentie, een boek dat gaat over haar visie op mensen en persoonlijke groei.

Hoe ben je in het trainingsvak terechtgekomen?
Dat ik écht besefte dat ik wilde trainen was toen ik een heel goede trainer aan het werk zag. Overal kippenvel en wist heel zeker dat ik dat ook zo wilde. Achteraf gezien zat het er natuurlijk altijd al in. Ik speelde schooltje als klein meisje. Op mijn 18e werkte ik bij een IT bedrijf werd ik al snel verantwoordelijk voor het inwerken van nieuwe mensen. Ik ging procedures vastleggen en trainingen geven, soms wel 30 nieuwe mensen per maand. Later ben ik als trainer gaan professionaliseren door me te verdiepen in NLP, Transactionele analyse en sjamanisme.

Hoe zou je jouw trainingsstijl beschrijven?
Ik werk heel afgestemd, ook al zitten we in een groep. Iedereen moet precies krijgen wat hij of zij nodig heeft, ik let heel erg op de finesses. Zo zorg ik er bijvoorbeeld voor dat ik snel van iedereen de namen weet en wat de achtergrond van mensen is. Veiligheid is belangrijk, iedereen moet weten dat hij of zij er mag zijn in mijn training, met alles erop en eraan. Door mijn sensitiviteit en tegelijkertijd heel goed te kijken naar wat er gebeurt, kan ik snel tot de kern komen. En bij die kern is het meestal te doen in training en coaching, dus als het moment gepast is dan hebben we het daarover.

Wat is volgens jou de rol van coaching en training voor mensen en organisaties?
Functies en functie-inhoud veranderen de hele tijd en daardoor zijn opleiding en ervaring steeds minder relevant. Aan medewerkers wordt steeds vaker gevraagd iets te gaan doen waarvoor ze niet zijn opgeleid en wat ze nog nooit eerder hebben gedaan. Wil je dat succesvol kunnen doen, is het belangrijk dat zowel de medewerker als zijn of haar leidinggevende weten wat iemand ten diepste beweegt en wat zijn of haar talenten zijn. Dat je samen helder hebt wat iemand goed en makkelijk afgaat, wat het soort werk is dat plezier oplevert. Als dat allemaal duidelijk is kun je samen stappen nemen in het onbekende, en precies dat is het uitgangspunt van alle ontwikkeling en innovatie. Coaching en training kunnen ervoor zorgen dat mensen op een veel dieper niveau zichzelf kennen en van daaruit echt waarde toevoegen aan een organisatie en de hele maatschappij.

Wat voor soort trainingen geef jij?
Eigenlijk alles waarbij het draait om dat mensen weten wie ze zijn. Dat kan bijvoorbeeld een training communicatieve vaardigheden zijn, loopbaanbegeleiding, leiderschapstrainingen of het opleiden van coaches. Het resultaat is dat mensen effectiever worden in hun werk en steeds meer bezig zijn met dat wat hen makkelijk afgaat en plezier oplevert.