06/04/2016

Value & Money: achtergronden

In toenemende mate bevreemd mij de wereld van waarde en geld. Om maar eens een paar kwesties te noemen waar ik over nadenk en met mensen van gedachten wissel: 

  • Hoe kan het dat Starbucks geen of amper belasting betaalt, maar dat heel veel slimme en niet rijke mensen daar gewoon dure koffie blijven kopen. 
  • Er is een filmpje dat in een paar minuten laat zien hoe de wereld eruit zou zien als de wereld uit 100 mensen bestond. Veel in de wereld is enorm scheef verdeeld.  “If the world were a 100 people”
  • Waarom rijke mensen steeds rijker worden. Kijk maar eens naar dit plaatje.
  • De reële economie gaat over echte toegevoegde waarde: van producten en diensten. Dit zijn zeecontainers spullen, graanpakhuizen maar ook niet-materiële dienstverlening. De valutamarkt gaat in essentie alleen over lucht: er wordt geen toegevoegde waarde gecreeerd. De omzet die de reele economie maakt is een een half procent van de omzet die gemaakt wordt in de internationale valuta markt. Wat betekent dat in godsnaam? 
  • Dat 3D printers de wereld van de maak-industrie compleet op zijn kop gaan zetten.
  • Dat Bitcoin toch wel razend interessant is en disruptief kan zijn.  

Het klinkt allemaal ingewikkeld en gevaarlijk. En de ontwikkelingen zijn veel groter dan dat waar ik invloed op heb. Dan maar over mijn dagelijkse beslommeringen:

  • De lokale overheid, mijn werkterrein. Daar zijn tarieven soms tot minder dan een derde van de originele prijzen gereduceerd.
  • Aanbestedingen lijken soms op de finale van Idols waarin ideeën openlijk gedeeld moeten worden en minimum tarieven voor opdrachten schaamteloos op NUL euro worden gezet.
  • Waarom in de circulaire economie maar weinig geld rondgaat. Zo vaak als ik gevraagd wordt om even voor niks mee te denken. Waar zit mijn toegevoegde waarde eigenlijk? 
  • Samen met een cameraman die een MBA heeft van de Erasmus universiteit sta ik als ervaren ondernemer foto’s te maken van een bedrijfsuitje van een bedrijf dat misschien nog maar 5 jaar bestaat als ze niet heel goed opletten.
  • Dat werken met Pay What You Want, waarin mijn klanten zelf hun prijs bepalen voor mijn diensten, me erg goed bevalt en me meestal meer oplevert dan mensen die prijsvechter zijn.