22/10/2014

Trends: textiel-innovatie

Op de Dutch Design Week gebeurt er van alles rond textiel! Grote indruk maakt opnieuw de BB suit van Borre Akkersdijk. Dit pak maakt het mogelijk om met koude plasma technologie de lucht om je heen te zuiveren. Een sensor meet de hoeveelheid stof, methaan en koolmonoxide in de directe omgeving. Het is een geweldige combinatie waarbij techniek en design zich buigen over een belangrijk milieuprobleem. Veel embedded technology en internet of things maakt textiel een belangrijke drager van technologische vernieuwing tijdens de DDW.

Maar ontwerpers zijn bezig met alle onderdelen van productieprocessen te onderzoeken. Met innovatieve grondstoffen zoals brandnetel, 3D-printing, stoffen waarin kruidenessences worden verwerkt, en kleding die heel precies op maat kan worden gemaakt, in de kleuren en prints die je wilt. Ook de duurzaamheid van textielproductie blijft een aandachtspunt: internationale fairtrade en mooie initiatieven als Social Label, waarin ontwerpers en werkplaatsen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt samenwerken. Studenten van de Designs Academy maakten ook humorvolle en kritische kleding. Mandy Roos maakte beeldschoon en sexy ondergoed met haren op de buitenkant. Katja van Heugten maakte een verontrustende bodysuit waarop we kunnen zien welke lichaamsdelen in aanmerking komen voor cosmetische procedures.

Visueel minder aantrekkelijk, maar maatschappelijk zeer relevant is bijvoorbeeld de ontwikkeling van een lijn wasbaar incontinentie ondergoed door Julia Veldhuijzen van Zanten. Een product dat stevig kosten bespaart, welzijn verhoogt en het milieu aanzienlijk minder belast dan die enorme papieren luiers.

Overal is veel aandacht voor het tactiele aspect van textiel, en gelukkig mogen bezoekers op veel plaatsen voelen en ruiken aan stoffen, kleden en kledingstukken. Dat zorgt voor veel verwondering en plezier.

Innovatie rond textiel is meestal niet direct zichtbaar, maar het heeft belangrijke consequenties voor de manier waarop we ons dagelijks leven vormgeven en met elkaar en de wereld communiceren. Op de hoogte blijven vraagt daarom aandacht voor technologie en achterliggende verhalen, maar dat is in alle opzichten zeer de moeite waard. De kledingindustrie en de retail kan het zich niet permitteren deze ontwikkelingen niet te kennen.

Heb je vragen over jouw specifieke branche dan hoor ik het graag!